This website requires JavaScript.
Інтернет-магазин Децибел
Безкоштовно зі всіх номерів по Україні
Logo desktop

Як налаштувати автомобільний підсилювач? Проста інструкція від Децибел

Як налаштувати автомобільний підсилювач? Проста інструкція від Децибел

Всім привіт, з вами Децибел.

В одному із наших відео, ми запропонували нашим глядачам написати в коментарі яка ж тема із світу автозвуку їх дуже сильно цікавить – і більшість із запитів були саме про базові налаштування підсилювача. Тож сьогодні виконуємо ваше бажання

Ми розглянемо багато різних варіантів під’єднання та налаштування, але коротко та базово тому що про кожне з цих налаштувань можна зняти окреме відео – наша ж задача сьогодні це БАЗОВІ налаштування так щоб ваші динаміки не згоріли і з ними нічого не сталося

1. моноблок або багатоканальник мостом під саб

Для початку розберемось із сабвуфером окремо, припустимо у вас є одноканальний підсилювач - для саба це ідеальний варіант . Звичайно підписи, розташування та кількість налаштувань може відрізнятись у різних виробників але основні будуть такі

На будь якому підсилювачі ви знайдете налаштування рівню чутливості. Цей регулятор зазвичай має позначення «Level» або «Gain» як от в нашому випадку, якщо дуже простими словами – цей параметр керує потужністю яку видає ваш підсилювач на одне ділення гучності вашого ГУ.

Як саме налаштувати Гейн, є багато способів але ми сьогодні розглянемо найпростіший – на слух

 Поставте на мінімум рівень чутливості (поверніть регулятор до упору проти годинникової стрілки).

 Виставте мінімальний рівень GAIN на підсилювачі та увімкніть «магнітолу» на максимальній гучності і поверніться на декілька поділок назад, потім повільно повертайте регулятор чутливості до появи відчутних звукових спотворень, коли такі з’явилися - поверніться трохи назад, щоб звук був чистим, це і буде ваша максимальна гучність на головному пристрої. Тобто треба знайти граничне значення, до переходу в перешкоди. У випадку з сабвуфером спотворення можна не почути, в такому випадку орієнтуйтесь на хід дифузору Але не забуваємо, різні треки можуть грати з різною гучністю, плюс зараз купа різних BASSBOOST треків тому все ж таки треба адекватно користуватись регулятором гучності коли слухаєте музику. Не треба робити гучніше коли чуєте якісь хрипи, скрипи або спотворення.

 Далі по списку в нас Subsonic - це теж саме що фільтр високих частот (HPF, про нього пізніше), але він відрізає інфразвук це дуже низькі частоти які майже неможливо почути, якщо ви звичайно не з людей ІКС . При поглибленому налаштуванні subsonic виставляється для запобігання надмірному ходу дифузора. Якщо в вас на підсилювачі його нема, це не смертельно, але якщо є то він може бути фіксованим як в нашому випадку, або з можливістю регулювати частоту. Тоді можете просто поставити десь на 25-30Гц і поки спати спокійно.

Bassboost – це по суті еквалайзер але чисто для сабвуфера, підвищує гучність на певній частоті. Найчастіше це фіксована частота в діапазоні 40-45 Hz, а ви можете регулювати тільки рівень, але бувають і такі підсилювачі в яких ще і можна самому обрати частоту. При надмірному використанні басбуста шанс спалити сабвуфер різко підвищується, оскільки кліп настає значно раніше. У більшості випадків bassboost не потрібен і якщо ви новачок, то просто прийміть правило «Басбуст не чіпати!»

Фільтр низьких частот. LowFrequency або LPF. Дозволяє обрізати верхню межу відтворюваних частот сабвуфера – для саба це одне із найважливіших налаштувань – адже саме цей параметр вирішує до якої частоти грає наш сабвуфер. Найчастіше значення цього фільтра обирають в діапазоні від 50 до 80 Гц, а от яку саме частоту обрати вже залежить від узгодження вашого сабвуферного динаміка із фронтальною акустикою та його технічних характеристик. Почніть з 60 Гц, а далі по ситуації.

У випадку із нашим підсилювачем окрім самої частоти зрізу ще можна знайти перемикач крутизни спаду - цей параметр відповідає за крутизну спаду. Не всюди зустрічається така розкіш, зазвичай по замовчуванню 12 дБ/окт, але нам пощастило – тут можна обирати .

Останнім перемикачем на нашому підсилювачі є регулятор фази необхідний для узгодження фази сабвуфера з фронтальними динаміками, має дві позиції у цьому підсилювачі, при включенні динамік змінює фазу на 180 градусів – цей параметр для більш глибинного налаштування та він точно не вплине на працездатність вашого саба, можете не хвилюватись, почніть з 0 градусів. А коли все налаштуєте можете проекспериментувати та спробувати поставити на 180. Якщо звук стане приємнішим та бас більм чітким та більш цілісним з фронтальними динаміками то значить так і залишайте, якщо навпаки, то поверніть на 0 градусів.

Впевніться в тому що ви все зробили правильно і всі крутилки та перемикачі стоять саме в тому положенні якому ви задумали – після цього БАЗОВІ налаштування моноблоку буде завершено. Можна переходити до прослуховування та більш детального відточення системи під себе.

Якщо ж у вас 2-4 або 6-канальний підсилювач і ваш сабвуфер під’єднаний мостом то принцип налаштування залишиться той самий. Просто скоріше за все в вас не буде сабсоніка та регулювання фази. Але це не точно)

Всі налаштування для сабвуфера на багатоканальних підсилювачах фактично зводяться до правильного значення Gain, можливості підкрутити Bassboost та правильності налаштування фільтру LPF . Дуже розповсюджена схема це як раз 4 канальний підсилювач який працює на фронтальну пару акустики а двома «тиловими» каналами мостом працює на саб. Ви тепер знаєте як його налаштувати.


2, 4 або більше-канальний підсилювач під акустику

Візьмемо за приклад 2 канальний підсилювач. Якщо в вас 4 або 6 канальний або більше то принцип налаштування буде той самий для кожної пари каналів якщо ви підключаєте до них коаксіальну або компонентну пару акустики.


Як бачите на нашому підсилювачі є вже знайомі вам налаштування - а саме Gain та Бас Буст – з ними ми вже розібрались. В цьому випадку жарти з басбустом ще небезпечніші, тому не забуваємо правило, якщо ви новачок - поставте його в нуль. Стосовно гейну – тут все так само як і з сабвуфером, в такому випадку нам залишиться обрати фільтрацію – ЗВЕРНІТЬ УВАГУ правильність вибору фільтру залежить від технічних характеристик вашої акустики та акустичного оформлення, частіше за все це дверки авто. Як ви розумієте вони у всіх різні, тому і значення будуть трохи відрізнятись. Я же вам приведу БАЗОВІ налаштування які треба виставити щоб в вас нічого не вийшло з ладу, а далі вже, НЕ НА МАКСИМАЛЬНІЙ гучності треба буде корегувати налаштування до ідеалу.

Для правильної роботи акустики ми використовуємо HPF (High Pass Filter) - фільтр високих частот, це теж саме що і LPF але зеркально, тобто спад починається нижче частоти зрізу, а не вище як в випадку з LPF. (показати графічно). Найпопулярніший типорозмір акустики 16.5 см , для такої акустики значення цього фільтру зазвичай виставляється в диапазоні 60-100 Гц якщо мова про класичну SQ акустику, та 100-200 гц для так званої естрадки, гучної акустики. Тому для перших за базове налаштування я би обрав 80 гц , а для других 150 гц, а далі вже в залежності від ситуації можно трохи скорегувати це значення в майбутньому. Для меншого типорозміру ці значення зміщуються в більшу сторону, а для більших калібрів навпаки можно дозволити собі «трохи нижче». В будь якому разі значення будуть близькі до приведених, для кожної моделі акустики в залежності від інсталяції індивідуально.

У випадку з підсилювачем який ми взяли за приклад ми можемо обрати між HPF та LPF або взагалі повністю відключити фільтрацію. В інших підсилювачах може не бути можливості відключити або навпаки буде можливість використовувати абидва фільтри одночасно на одну пару каналів, це вже у різних моделей по різному (вставити приклади панелей фото). Але об’єднує їх одне - в 99% випадків в них є ці фільтра.

Ви спитаєте на навіщо нам для акустики LPF ? А він нам потрібен у випадку якщо ми налаштовуємо саб, як ви вже зрозуміли. АБО, якщо ви вже вирішили що ви готові перейти на іншу стадію «хвороби автозвуком». Це я кажу про поканальне підключення!


Налаштування при поканальному підключенні фронтальної акустики.

Компонента акустика поставляється в комплекті із кросовером, який має вже всі потрібні налаштування фільтрації – тому при під’єднанні її до підсилювача саме кросовер візьме на себе «всю брудну роботу» а нам залишається налаштувати тільки фільтр HPF щоб відрізати занадто низькі частоти. Про це ми говорили раніше, але що робити якщо ми хочемо керувати налаштуваннями фільтрів повністю в ручну, та ще і рівні гучності окремо регулювати на мідбасах та твітерах?

От ми і дістались до солоденького – поканальне підключення, яке нам дасть такі можливості.

Що ж це за таке підключення? Це коли ви берете кросовер який йде в комплекті з компонентною акустикою, ТА ВИКИДАЄТЕ В СМІТНИК!!! Або просто кладете на поличку. Або купляєте твітер + мідбас без кросоверу. Підключення в такому випадку дуже просте – два канали підсилювача на твітери та два канали на мідбаси (показати схему на екрані). Поканально – каже само за себе!

Налаштовується все це наступним чином. Гейн на мідбаси – так само як і описували раніше. А вот гейн на твітери краще так не робите якщо не хочете з ними попрощатися. На твітери його краще поставити в мінімальне положення та додавати дуже обережно поки звучання не стане більш детальним та прозорим, тут головне не перестаратись, пам’ятайте – додати завжди встигнете. По бас бусту рекомендація таж сама що і раніше.

Переходимо до фільтрів, тут то і є найбільша відміна. По-перше твітери в нас тепер на окремому каналі та нам обов’язково треба щоб підсилювач мав діапазон регулювання HPF хоча б від 3000 гц та вище. В залежності від моделі твітера частота зрізу зазвичай в діапазоні 3000-8000 Гц. Тут я вже не буду вам радити базове налаштування, так як якщо ви вже робите поканалку, то ви повинні знати характеристики та рекомендації щодо налаштування ваших твітерів. Можу сказати тільки, якщо ви новачок – беріть по вище частоту для безпеки. На мідбас нам бажано щоб підсилювач мав можливість використовувати HPF та LPF одночасно. Перший ми налаштовуємо по тій ж рекомендації що і в попередньому блоці, а от LPF в нас буде в діапазоні 3000-6000 гц в залежності від того на якій частоті застовано цей фільтр на твітер. Допускається використання мідбасу без фільтру низьких частот, з ним нічого не станеться, єдине що погрожує в цьому випадку то це не дуже приємний звук на верхній середині, тому бажано в такому випадку обирати мідбас який має природнє затухання ближче до верхів. (показати АЧХ з двома фільтрами на мідбасі знизу на 80 гц, зверху на 5000 гц, і на твітер теж на моменті про фільтр твітера)

По фільтрам все. Також хочу відмітити що ви можете підключити поканально але налаштовувати фільтрацію з процесорного ГП або з процессору, принцип буде той сами але не на підсилювачі. Всі фільтрацію на підсилювачі в такому випадку треба буде відключити. Але налаштування процесорних систем це вже зовсім інша історія, пишіть в коментарі якщо хочете щоб ми відзняли про це окремий ролік!

26.06.2023

Новинки

prev-angle-swiper
next-angle-swiper